Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Sarah in Romania
29 mars 2011

New 'demolition friendly' legislation approved Feb 2nd 2011

SuperStock_1538R_49757I just received this e-mail entitled 'The Biggest Bullshit' - and it's not wrong. This is very bad news....:

'Sorry for the title, but the situation has become outrageous. Here is an article sent by DG, from Ziarul de Investigatii.
.
It is directly linked with the March 30th EU Parliament session: the criminals are sotto voce because the law which legally covers their crimes was - pe sest - APPROVED on February 2nd 2011 !!!!!!
.
Jocurile sunt facute: ceea ce nu inteleg eu - ca si alti Romani - este cum Dumnezeu functioneaza aplicarea legilor, conventiilor, directivelor europene, care Romania este parte, pe teritoriul tarii !? De ce le-am mai semnat ? La ce folosesc ? Doar ca puncte de aderare ? Nimeni nu poate sanctiona guvernantii ? Daca chiar nu se poate face nimic astfel, atunci inseamna ca nu ramane decat sa facem o "revolutie", dar nu cu arme, ci cu cea mai fina diplomatie si persuasiune !!!'
.
From another friend however, I had this message (see comment below the post) which certainly makes me breathe a small sigh of relief and upholds the flame of hope ever-glowing: "There is hope, don't panic! This is not a LAW its an ACT given by the government and to be put into practice next year. Any act given by the gov. must be approved by Parliament - both chambers- and it may be rejected. More than that, it can be attacked at the Constitutional Court by any member of the Parliament or Association, or attacked in court. This is the legal way." Thank you, Valentin.
 
So without further ado, here is the new law (or act) with links and the article mentioned. Please note that though the law was APPROVED on 2nd February 2011, it cannot be enforced before 1st January 2012... unless of course, legal procedures are completely ignored and a massive steam-rolling of justice is committed.
.
Here is the law, posted on 12 February
 

   Avand in vedere necesitatea asigurarii conditiilor legislative si institutionale pentru asigurarea dezvoltarii durabile, coerente si integrate a teritoriului national se impune adoptarea rapida a unor masuri de armonizare a activitatilor de planificare urbana si teritoriala, in conformitate cu principiile europene ale dezvoltarii teritoriale si urbane durabile asumate de Romania prin semnarea Agendei teritoriale europene, a Cartei de la Leipzig privind orasele europene durabile, a Declaratiei de la Toledo privind regenerarea integrata si a Conventiei europene a peisajului.
   Neadoptarea unor masuri urgente in vederea:
   -clarificarii responsabilitatilor si atributiilor administratiei publice de specialitate;
   -consolidarii rolului autoritatilor publice de garant al dezvoltari durabile si coerente a teritoriului national, in calitate de responsabil in procesul de planificare si control al dezvoltarii localitatilor;
   -reducerii drastice a practicilor urbanismului derogatoriu, practici care au dus la un proces de transformare interna incoerenta a localitatilor si de extindere necontrolata ce a determinat disfunctii si costuri uneori imposibil de suportat pentru comunitatile locale, ocupari si desfiintari ale spatiilor verzi, ce au generat probleme grave de mediu, precum si o avalansa de situatii litigioase care au afectat securitatea juridica a investitiilor;
   -descurajarii si eliminarii practicilor de modificare a reglementarilor urbanistice existente pentru intrarea in legalitate a unor constructii ilegale, executate fara autorizatie de construire sau fara respectarea prevederilor acesteia, fapt ce duce la imposibilitatea aplicarii prevederilor Directivei 2001/42/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 27 iunie 2001 privind evaluarea efectelor anumitor planuri si programe asupra mediului si Directivei 85/337/CEE a Consiliului din 27 iunie 1985 privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice si private asupra mediului;
   -clarificarii modului de prelungire a termenelor de valabilitate ale planurilor urbanistice generale, in conditiile in care pentru 41% dintre unitatile administrativ-teritoriale acestea au fost deja depasite, iar in lipsa unor prevederi legale clare hotararile de consiliu local de prelungire a valabilitatii au fost anulate de catre prefecti, avand drept consecinta lipsirea autoritatilor administratiei publice locale de instrumentele legale de gestiune a teritoriului, implicit imposibilitatea eliberarii de catre acestea a autorizatiilor de construire;
 -introducerii unor facilitati pentru localitatile mici, care in prezent sunt lipsite de resurse umane si financiare, atat in a-si asigura functionarea structurii de specialitate, cat si in vederea asigurarii finantarii revizuirii documentatiilor de urbanism;
   -corelarii nevoilor de dezvoltare a municipiilor si oraselor cu necesitatea dezvoltarii localitatilor din imediata vecinatate a acestora, prin elaborarea de strategii de dezvoltare teritoriala zonala periurbana/metropolitana, asigurandu-se astfel dezvoltarea durabila si echilibrata a localitatilor, precum si limitarea extinderii excesive si nejustificate a intravilanului pe terenuri cu valoare ecologica, peisagera sau agricola,
   va avea un impact negativ asupra dezvoltarii armonioase si durabile a teritoriului national, va duce la afectarea in mod ireparabil a mediului de viata al locuitorilor, la distrugerea peisajelor naturale si construite, la pierderea identitatii arhitecturale si culturale a localitatilor urbane si rurale, elemente care ar conduce la reale dificultati in ceea ce priveste o functionare optima a activitatii autoritatilor administratiei publice de specialitate, la scaderea atractivitatii localitatilor afectate si la reducerea competitivitatii pe plan european a oraselor si regiunilor Romaniei.
   Deoarece, in caz contrar, nu se poate asigura indeplinirea obligatiei statului de garantare a dreptului constitutional al cetatenilor la un mediu inconjurator sanatos si echilibrat ecologic prin activitatile de urbanism si amenajare a teritoriului, iar neadoptarea de masuri imediate, prin ordonanta de urgenta, ar conduce la agravarea situatiilor mai sus mentionate,
   in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,
   in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
   Conţinutul pe larg al Ordonanţei de Urgenţă aici 
 
This is the article sent by DG:
Scris de Catalin Antonache, Sambata 12 Februarie 2011, 22:58
Guvernul Boc a eliminat, pe şest, din Legea urbanismului, prin ordonanţă de urgenţă, prevederile care stăteau în gât dezvoltatorilor imobiliari. Rechinii imobiliari au din nou voie să ridice clădiri cu etaje fără număr, după ce ministrul Elena Udrea, iniţiatorul ordonanţei, a făcut să dispară prevederea legală care interzicea depăşirea cu mai mult de 20%, prin Planuri Urbanistice Zonale (PUZ-uri), a înălţimii clădirilor. Noile prevederi intră în vigoare de săptămâna viitoare, după publicarea ordonanţei în Monitorul Oficial.

În luna august a anului 2008, Guvernul a hotărât să pună stavilă construcţiilor abuzive ce nu respectă vecinătăţile sau planurile urbanistice şi a revizuit, prin OG 27/2008, Legea  privind amenajarea teritoriului si urbanismul (350/2001). Ordonanţa 27/2008 a interzis să se mai aprobe, prin planuri urbanistice zonale, derogări aberante de la legile urbanistice ale fiecărei localităţi în parte. Cea mai importantă restricţie a fost limitarea CUT (coeficient de utilizare a terenului), indicator care, jonglat de dezvoltatorii imobiliari, în complicitate cu arhitecţii şi urbaniştii, permitea construirea clădirilor cu înălţimi nesimţite în Bucureşti şi alte oraşe ale ţării.

Doi ani de normalitate

Ordonanţa a dat o grea lovitură mafiei imobiliare care a făcut lobby (trafic de influenţă?) din greu pentru ca aceasta să fie respinsă sau ciuntită, în Parlament, dar reacţia promptă a societăţii civile i-a făcut să dea înapoi pe susţinătorii intereselor rechinilor imobiliari iar Legea urbanismului nu a mai fost amendată cum doreau aceştia.

„În urma dezbaterilor din Comisie, avem acum o lege de aprobare a Ordonanţei 27 ce apără mediul şi pune ordine în urbanism, la nivel naţional. Legea dă respiraţie oraşelor şi promovează o dezvoltare urbanistică ordonată pentru viitor”, a declarat Sulfina Barbu, la data de 9 aprilie 2009, în cadrul unei conferinţe de presă.

Creşte CUT, creşte înălţimea

Indicatorul CUT exprimă, tehnic, densitatea unei parcele (la aceeaşi amprentă la sol creşterea densităţii = creşterea înălţimii). Pe o parcelă de 1.000 de metri pătraţi, cu un CUT 4 se poate construi o clădire cu o suprafaţă desfăşurată de 4.000 metri pătraţi. Dacă acea clădire are o amprentă la sol de 500 de metri pătraţi, de pildă, clădirea va avea 8 nivele - Parter + 7 etaje (4000 m.p./500 m.p).

Doi ani mai târziu, la data de 25 ianuarie 2011, Mafia imobiliară a primit o gură de oxigen, prin publicarea, pe pagina de Internet a Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT), a proiectului unei ordonanţe de urgenţă care modifică din nou Legea urbanismului. În noua ordonanţă de urgenţă, oamenii Elenei Udrea au rescris articolul din lege care îi incomoda pe rechinii imobiliari şi au ridicat interdicţia asupra creşterii CUT. „Se dă astfel, din nou, frâu liber construcţiilor de neam prost şi distrugerii Bucureştiului”, ne-au declarat mai mulţi arhitecţi şi urbanişti consultaţi de „Ziarul de Investigaţii”, îngrijoraţi că s-a redeschis sezonul aberaţiilor urbanistice. Gheorghe Pătraşcu, arhitectul şef al Capitalei, ne-a declarat că nu a fost consultat oficial cu privire la prevederile noii Ordonanţe şi că nu ştia de dispariţia limitării creşterii CUT. „Nu este oportună, în opinia mea, dispariţia acestei limitări. Mai trebuia menţinută, după părerea mea, cel puţin trei ani”, ne-a declarat Pătraşcu.

Acesta ar fi fost şi motivul cred urbaniştii, pentru care responsabilii de la MDRT au încălcat prevederile legale în privinţa transparenţei actului decizional. Legal, proiectul de lege trebuia afişat, pentru dezbaterea publică, timp de cel puţin zece zile. Proiectul ordonaţei a fost publicat pe pagina de internet a MDRT la data de 25 ianuarie, menţionându-se că se aşteaptă comentarii şi sugestii timp de zece zile, adică până vineri, 4 februarie. Urma ca toate sugestiile şi comentariile să fie analizate – alte câteva zile. Apariţia primelor comentarii în presă a „determinat” însă Guvernul să aprobe ordonanţa în pripă, la data de 2 februarie 2011, înainte chiar şi de expirarea termenului legal de consultare a populaţiei României.

PUZ-urile ilegale, liber la aprobare

Arhitecţii sunt îngrijoraţi de faptul că noua Ordonanţă va permite votarea a zeci, poate sute sute de PUZ-uri (Planuri Urbanistice Zonale) care nu erau legale, deoarece CUT-ul „sărea” chiar şi cu 100-200% faţă de maximul de 20% legal. „Nu cred că se va crampona vreun consilier sau un primar de faptul că se prevede că toate proiectele existente înainte de ordonanţă vor fi aprobate după vechea legislaţie. În luna decembrie 2010, de pildă, au fost propuse, pe Ordinea de zi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, zeci de PUZ-uri care încălcau flagrant legea. Consilierii s-au abţinut atunci de la vot, dar acum au cale liberă”, ne-a declarat un consilier al Capitalei.

Numai statul face PUZ, românul rămâne mofluz

O altă prevedere periculoasă a ordonanţei este cea ca iniţiatorul unui PUZ să nu mai poată fi decât autoritatea publică sau marii dezvoltatori imobiliari. Aceasta este de natură a-i favoriza, implicit, tot pe mafioţii imobiliari.

Urbaniştii consultaţi de noi ne-au prezentat mai multe scenarii care întăresc faptul că ordonanţa se va întoarce împotriva cetăţenilor de rând. Iată două dintre acestea.

Dacă o persoană are 2000 de metri pătraţi de teren în intravilan, pe care doreşte să le vândă şi hotărăşte că ar câştiga mai mult dacă împarte mai întâi pământul în patru loturi, pe care să le vândă separat, nu poate face lotizarea decât după ce întocmeşte şi i se aprobă un plan de urbanism zonal (PUZ). O dată cu ordonanţa aprobată în pripă de Boc, cetăţeanul nu mai poate iniţia PUZ-ul, ci trebuie să se roage de şmecherii din Primărie să facă ei asta. Aceştia ar putea fi însă mult mai interesaţi să bată palma cu samsarul care doreşte să cumpere la preţ mic pământul cetăţeanului şi nu vor iniţia PUZ –ul.

Sau să luăm cazul unui alt cetăţean care deţine o parcelă de teren în Bucureşti sau în alt oraş, pe care a refuzat să o vândă samsarilor de terenuri, deoarece vrea cu tot dinadinsul să îşi construiască acolo o casă de locuit. Samsarul ştie însă că terenul omului se află în vecinătatea unui monument istoric iar acesta nu va putea să-şi ridice casa decât după ce i se aprobă un PUZ. Iar oamenii din Primărie, pe care samsarul îi ştie atât de bine, vor iniţia PUZ-ul la Sfântu Aşteaptă sau numai după ce samsarul devine proprietarul terenului. Atât arhitectul şef al Capitalei, Gheorghe Pătraşcu, cât şi Anca Ginavar, director general în cadrul Ministerului Dezvoltării şi Turismului, ne-au confirmat că astfel de scenarii sunt într-adevăr, posibile (iminente, spun urbaniştii!). Cea din urmă, Anca Ginavar, ne-a confirmat-o cam cu jumătate de gură, mai ales că se află la originea ordonanţei aprobată acum de Boc, după ce tot ea susţinuse în urmă cu doi ani, introducerea restricţiilor împotriva aberaţiilor urbanistice. Cine şi cum au convins-o să-şi schimbe părerea?

 

Publicité
Commentaires
S
Thanks Valentin very much for your balm on panicked waters... oof...let's hope that no shadey red-tape-cutting will be used to enforce this law any time soon - and that it will be overturned before it can be anything more than worth the paper it's written on.<br /> <br /> Let's hope also that it's approval will not be manipulated tomorrow at the EU Hearing, upon which so many have hinged a great deal of hope and trust, and that Dna Macovei will hit this straight between the eyes with a very large hammer...
V
There is hope, don't panic! This is not a LAW its an ACT given by the government and to be put into practice next year.Any act given by the gov. must be aproved by the Parliament - both chambers- and it may be rejected. More than that, it can be attacked at the Constitutional Court by any member of the Parliament or Association,or attacked in court. This is the legal way.
S
Gentlemen, there is a glitch to the panic (fortunately). If you read the DETAILED version of the law visible here: http://www.legestart.ro/Ordonanta-de-urgenta-7-2011-modificarea-completarea-Legii-350-2001-amenajarea-teritoriului-urbanismul-%28MzY4OTcz%29.htm and scroll down to the final article, you will see that it clearly stipulates: <br /> Art. VIII. - Dispozitiile art. I pct. 35, referitoare la art. 561 din Legea nr. 350/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2012.<br /> <br /> Therefore, it's possible that though the law has been APPROVED it cannot yet be exercised... but this is Roumania and everything is possible. Please please check what you send me (and the small print for it's not my language and legal jargon is definitely not my forté) to publish here before panicking! I don't want to give my readers false information or heart attacks unnecessarily!
N
but the truth is:<br /> Cainii latra, caravana trece, asa ca merge si asa si la urma urmei.. ce-o vrea Dumnezeu!<br /> Acestea sunt refrenele pe care le-am auzit in copilarie si care le aud si azi.. Asta e soarta, si este pecetluita. iar, "capul plecat, sabia nu-l taie" Nici nu este nevoie de sabii sau de "mascati" Lumea este docila pentruca... vezi mai sus:Cainii latra, caravana trece asa ca merge si asa si la urma urmei.. ce-o vrea Dumnezeu!
Sarah in Romania
Publicité
Archives
Derniers commentaires
Publicité